NASIELSK na SKRZYŻOWANIU MAKROREGIONU, czyli czy nasze miasto POTRZEBUJE OBWODNICY?

Istotne położenie naszej gminy w sercu Niziny Północnomazowieckiej sprawia, że szlaki drogowe przecinają się w centrum Nasielska. To właśnie przez nasze tereny przebiegają trasy między miastami powiatowymi naszych sąsiadów, a są nimi Płońsk, Ciechanów, Pułtusk, Legionowo i Nowy Dwór Maz. do tego dorzuca się część ruchu bardziej oddalonego m.in. z aglomeracji warszawskiej. Ponadto przez otaczające ten makroregion ‘’krajówki’’ drogi wojewódzkie i powiatowe przebiegające przez gminę są łącznikami/uzupełnieniem czy skrótami ich sieci przez co jesteśmy ważnym węzeł w skali tego obszaru Mazowsza. To też skutki ‘’dziury’’w braku drogi zarządzanej przez GDDKiA, która jest nadal tylko w planach jako ‘’nowa droga ze stolicy na Ciechanów’’ przebiegająca na styku wschodniej granicy naszego miasta.

NASIELSK OPARTY NA JEDYNYM KRĘGOSŁUPIE (CIĄGU) DROGOWYM, czyli LOKALNE PROBLEMY

Gdy dochodzi pora dojazdów do pracy i szkół czy powroty, znamy te widoki zatłoczonego miasta. W dni targowe szczególnie jesteśmy świadkami gdy jeszcze bardziej „działa” ruch lokalny i miasto staje w korkach, płynność ruchu spada.

Korki w Nasielsku w popołudniowym szczycie

Większość z nas wie albo słyszała, co się dzieje w mieście przed różnymi świętami czy chyba w najtrudniejszy dzień w roku dla przepustowości miasta w dniu 1 listopada, gdy korki sięgają kilku kilometrów od centrum Nasielska.

PRZYCZYNY – SKUTKI

Sytuacja wyżej opisana może przynieść korzyści w postaci rozwoju gospodarczego, jaki i negatywnego wpływu z oddziaływania uciążliwego, cały czas wzrastającego ruchu drogowego, który warto by oddalić od miasta. Tym razem zajmujemy się tą gorszą stroną medalu.

Z roku na rok Polacy stają się coraz bardziej zamożni, stają się bardziej mobilni, czyli częściej podróżują. Więcej kupują, załatwiają, korzystają częściej z usług czy po prostu przejeżdżają służbowo lub na wypoczynek. Rosnący konsumpcjonizm potęguje także większy przewóz towarów, transportu ciężkiego.

Wielu kierowców ciężarówek też wybiera drogi lokalne w celu uniknięcia opłat po drogach krajowych. Każdy taki pojazd, szczególnie cięższy przelotem przez miasto powoduje zwiększenie emisji zanieczyszczeń, hałasu i niebezpieczeństw. Mamy już sygnalizacje świetlną, rondo, a planowane są następne tego typu upłynnienia ruchu na skrzyżowaniu przy stacji Orlen i w Pniewie w formie dróg o ruchu okrężnym. Usprawnienie przepływu pojazdów to jedno, ale każde wymuszone zatrzymanie to ponowne rozpędzanie się i dodatkowa emisja spalin.

Ruch samochodów dostawczych w Nasielsku

WNIOSKI

Trzeba znaleźć odpowiedź na pytanie czy Nasielsk potrzebuje obwodnicę. Czy problemem jest ruch tranzytowy czy lokalny? Może brak możliwości sensownego poruszania się po Nasielsku w kierunku wschód – zachód to główny problem nas, mieszkańców gminy Nasielsk?

Na pewno trzeba wykonać pomiary, analizę ruchu czy też kierunki poruszania się pojazdów w mieście jak i trasach wlotowych. Być może UM i Radni zaproponują przygotowanie Studium wykonalności na poprawę ruchu w Nasielsku? Nasi Radni, czy to nie pora żeby odpowiedzieć na takie pytania? A jak Wy, mieszkańcy Nasielska i okolic, czy widzicie problemy komunikacyjne? Czy może obecne szlaki drogowe są optymalne?

Stowarzyszenie Aktywny i Czysty Nasielsk

Dodaj komentarz