REGULAMIN
STOWARZYSZENIA ZWYKŁEGO „AKTYWNY I CZYSTY NASIELSK”
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Stowarzyszenie „Aktywny i czysty Nasielsk”, zwane dalej „Stowarzyszeniem”, działa na podstawie przepisów niniejszego regulaminu, a w zakresie w nim nieuregulowanym na podstawie przepisów Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach.
§ 2. Stowarzyszenie może używać odpowiedników swojej nazwy w językach obcych.
§ 3. Siedzibą Stowarzyszenia jest Żabiczyn, w gminie Nasielsk, w województwie mazowieckim.
§ 4. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem gminy Nasielsk.
§ 5. Dla realizacji celów regulaminowych Stowarzyszenie może prowadzić działania na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
§ 6. Stowarzyszenie może należeć do organizacji krajowych i międzynarodowych o podobnych celach oraz z nimi współpracować.
ROZDZIAŁ II
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
§ 7. Celami Stowarzyszenia jest podejmowanie szerokich działań na rzecz ochrony środowiska, a w szczególności przeciwdziałanie powstaniu ZZO Jaskółowo oraz ochrony obszarów położonych w gminie Nasielsk oraz w gminach sąsiednich zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Kolejnym celem jest rozwój ekonomiczny i kulturalny gminy Nasielsk oraz podnoszenie jakości i warunków życia jej mieszkańców.
§ 8. Cele, o których mowa w § 7 Stowarzyszenie realizuje poprzez:
1) inicjowanie, organizowanie i wspieranie przedsięwzięć:
a) edukacyjnych, w tym spotkań, odczytów, konferencji, seminariów, kursów, szkoleń, pokazów i paneli dyskusyjnych, warsztatów pozalekcyjnych dla dzieci i młodzieży, zajęć językowych, plastycznych, muzycznych, teatralnych lub filmowych,
b) kulturalnych, w tym koncertów i festynów,
c) sportowych lub rekreacyjnych, w tym wycieczek i konkursów,
2) prowadzenie portalu internetowego,
3) prowadzenie działalności wydawniczej,
4) współpracę z mediami lokalnymi, w tym opracowywanie informacji dla mediów o inicjowanych i wspieranych przez Stowarzyszenie przedsięwzięciach,
5) opracowywanie i realizację programów aktywizacji i zwalczania wykluczenia społecznego,
6) organizowanie działań o charakterze wolontariatu, w tym budowanie baz danych dotyczących wolontariatu w gminie Nasielsk,
7) fundowanie stypendiów,
8) występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych organów administracji w sprawach związanych z realizacją celów Stowarzyszenia,
9) wystąpienia publiczne w sprawach związanych z realizacją celów Stowarzyszenia,
10) współpracę z osobami i instytucjami, których cele są zbieżne z celami Stowarzyszenia lub które chcą wspierać realizację tych celów,
11) wspieranie lokalnych inicjatyw, m.in. poprzez: pomoc w zdobyciu źródeł finansowania, organizację i doradztwo,
12) uczestnictwo na prawach strony w postępowaniach w sprawie ochrony środowiska i rozwoju gminy Nasielsk,
13) reprezentowanie społeczeństwa w sprawach ochrony środowiska i rozwoju gminy Nasielsk,
14) informowanie społeczeństwa i władzy o problemach środowiska i uświadamianie stopnia zagrożeń, odpowiedzialności, możliwości działania,
14) monitoring środowiska i czystości w gminie Nasielsk,
15) inwentaryzacja źródeł zanieczyszczeń w gminie Nasielsk,
16) wywieranie nacisku na tych, co swoim bezpośrednim działaniem przyczyniają się do zanieczyszczenia środowiska lub powodują jego zagrożenie.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE – PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 9. Członkiem Zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, posiadająca obywatelstwo polskie lub obcokrajowiec, mający pełną zdolność do czynności prawnych, niepozbawiony praw publicznych.
§ 10. Wniosek o przyjęcie w poczet Członków Zwyczajnych składa się na piśmie wyrażając jednocześnie wolę akceptacji celów i regulaminu Stowarzyszenia. Decyzję o przyjęciu w poczet Członków Stowarzyszenia podejmuje Zarząd, do 14 dni od daty złożenia wniosku.
§11. Członkowie Zwyczajni mają prawo do:
a) biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia,
b) udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie,
c) zgłaszania uwag i wniosków, co do działalności Stowarzyszenia.
§ 12. Członkowie Zwyczajni mają obowiązek:
a) brania udziału w działalności Stowarzyszenia i realizacji jego celów,
b) przestrzegania Regulaminu i uchwał władz Stowarzyszenia,
c) regularnego opłacania składek.
§ 13. Utrata członkostwa następuje na skutek:
a) pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Zarządu,
b) łamania regulaminu i nieprzestrzegania uchwał władz Stowarzyszenia,
c) niepłacenia składek za okres sześciu miesięcy,
d) utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
e) śmierci członka.
§ 14. Od uchwały w sprawie pozbawienia członkostwa, zainteresowanemu przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 14 dni od uchwały. Uchwała Walnego Zgromadzenia Członków jest ostateczna.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 15. Władzami Stowarzyszenia są:
a) Walne Zgromadzenie Członków,
b) Zarząd Stowarzyszenia.
§ 16. Kadencja wszystkich władz wybieralnych Stowarzyszenia trwa trzy lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów.
§ 17. Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia w Walnym Zgromadzeniu.
§ 18. Walne Zgromadzenie Członków zwyczajne zwołuje Zarząd na wniosek 1/3 członków Stowarzyszenia lub z własnej inicjatywy raz na trzy lata.
§ 19. Uchwały Walnego Zebrania Członków podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 80% uprawnionych do głosowania. Głosowania są jawne.
§ 20. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
a) określenie głównych kierunków i formy działania Stowarzyszenia,
b) wybór władz Stowarzyszenia,
c) podejmowanie innych Uchwał w sprawach istotnych dla Stowarzyszenia,
d) decyzja o zawieszeniu działalności lub rozwiązaniu się Stowarzyszenia,
e) dokonanie zmian w Regulaminie Stowarzyszenia,
f) podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia.
§ 21. Prawo zgłaszania wniosków pod obrady Walnego Zgromadzenia przysługuje grupie minimum 2/3 ogólnej liczby członków Stowarzyszenia.
§ 22. Stowarzyszenie jest reprezentowane przez Zarząd wybierany przez Zebranie Członków. W skład Zarządu wchodzą 4 osoby – Prezes, Wiceprezes, Skarbnik, Sekretarz. Kadencja zarządu trwa 3 lata
§ 23. Do zakresu kompetencji i obowiązków Zarządu należy:
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
- kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia,
- zarządzanie środkami finansowymi Stowarzyszenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, niniejszym Regulaminem oraz uchwałami Walnego Zebrania Członków,
- przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia,
- informowanie organu nadzorującego o zdarzeniach uzasadniających zmianę wpisu w ewidencji stowarzyszeń zwykłych w terminie 7 dni od wystąpienia zdarzenia oraz o zmianie miejsca zamieszkania członków Zarządu.
§ 24. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej dwóch członków Zarządu. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
§ 25. W przypadku gdy skład Zarządu w trakcie kadencji ulegnie zmniejszeniu, uzupełnienie składu następuje poprzez przeprowadzenie wyborów na nieobsadzone stanowiska.